Nøglepersoner

Europa

Mitsusuke HaradaMitsusuke Harada
1928 -

Harada startede sin karate træning i Shotokan dojo i Zoshigaya, Toshima Ward i 1943 i en alder af 15 år. Harada blev bl.a. undervist af følgende nævneværdige instruktører: Genshin Hironishi, Shigeru Egami og Gigo Funakoshi.
Harada modtog sin 5. dan af Gichin Funakoshi i 1956. Omkring samme tidspunkt førte hans arbejde ham til Sao Paulo i Brasilien, hvor han etablerede Karate-do Shotokan Brasilien.
I 1963 rejste Harada til Frankrig for at undervise i Shotokai, og senere til England hvor han fortsat er bosat.
Tetsuji MurakamiTetsuji Murakami
1927- 1987

I en alder af nitten år begyndte Murakami at træne Karate-do under Masaji Yamagushi, en elev af G. Funakoshi.
I året 1957 blev Murakami inviteret til Frankrig af Henri Plée. Her underviste Murakami Karate-do samt andre kampkunstarter for en 10 årig periode. Murakami's popularitet og indflydelse spredte sig til dele af Europa.
I 1968 rejste Murakami til Japan, hvor han møder Shigeru Egami. Imponeret af Egami’s teknik, vælger Murakami at ændre på sine tekniske og praktiske principper. Han vender tilbage til Europa som repræsentant for Nihon Karate-do Shotokai.

William A. SchneiderWilliam A. Schneider
18. Januar 1936 -

Schneider var assistent af Mitsuke Harada, og blev ydermere trænet af Shigeru Egami og Usami.
Schneider starter sin budo karriere i 1954 i form af judo. I 1955 har Schneider sin første kontakt med karate, men selve karate træningen tager dog først for alvor fat i 1958. Schneider møder Harada i 1964 og blive med tiden hans assistent. I en årrække rejser Schneider rund i forskellige klubber for at udbrede Shoto-kai. Sideløbende rejser Schneider til Japan hvor han undervises af Shigeru Egami og Tadao Usami.
Samarbejdet med Harada slutter i 1972, og Schneider arbejder videre på egen hånd. I 1974 foretager Schneider en sidste rejse til Japan for at blive undervist af Shigeru Egami.
Tilbage i Europa fortsætter Schneider med at undervise, og etablerer A.K.S.E.R. (Association Karate-do Shotokai EgamiRyu) i 1995.

 

Danmark

Gert Corfitzen JürgensenGert Corfitzen Jürgensen
15. Juli 1964 -

Starter med JKA Shotokan karate i august 1981, i en alder af 17 år.
Træner i midten af 80’erne og først i 90’erne, foruden JKA Shotokan, bl.a. Tai chi, Wing Tsun, Kenpo og Kickboxing.
Etablerer klubben Anshin Karate Do i året 2000.
Starter konvertering fra JKA Shotokan til Funakoshi`s Shotokai i året 2005. Efter grundig research grundlægger Gert organisationen KDS Danmark (Karate Do Shotokai Danmark Association) i december 2005, som etablerer kontakter til andre Shotokai organisationer og klubber i udlandet.
Sensei Gert har trænet JKA Shotokan i 25 år, og Shotokai siden 2005. Sensei Gert er øverst indenfor stilarten og dermed teknisk ansvarlig for Shoto-Kai i Danmark.

Japan

Gichin FunakoshiGichin Funakoshi
1868 - 1957

Gichin Funakoshi blev født i Shuri på Okinawa i 1868.
Funakoshi trænede under de berømte mestre Yasutsune Azato og Yasutsune Itosu.
Gichin Funakoshi bestridte to poster i sin livstid, den ene som formand for Shoto-kai (1936 - 1957). Den anden som chefinstruktør for Shoto-kan dojo (1939 - 1945).
Yoshitaka (Gigo) FunakoshiGigo Funakoshi
1906 - 1945

Yoshitaka (Gigo) Funakoshi eller Waka-sensei som han også blev kaldt, var Gichin Funakoshi's tredje søn. Gigo Funakoshi havde en stor indflydelse på udviklingen af karate. I samarbejde med især Shigeru Egami blev teknikker optimeret. Denne udvikling skete i accept med Gigo's far Gichin Funakoshi.
Gigo Funakoshi var næstformand for Shoto-kai i årene 1936 til 1945.
Shigeru EgamiShigeru Egami
1912 - 1981

Shigeru Egami blev født i Fukuoka Prefecture i 1912.
Foruden at være en af Gichin Funakoshi tidligste elever, var han også en af Funakoshi’s mest trofaste tilhænger og følgesvende.
Egami mødte Funakoshi i en alder af 18 år, da han begyndte at studere på det berømte Waseda Universitet. Her var han med til at etablere en Karate Do Klub. Før denne tid havde han allerede praktiseret Judo, Kendo og Aikido.
Han fulgte sin mester sammen med Yoshitaka Funakoshi og Takeshi Shimoda rund omkring i Japan, for at udbrede kendskabet til Karate-do.
Shigeru Egami holdt posten som chefinstruktør for den nybyggede Shoto-kan dojo i 1976 - 1981.
Genshin (Motonobu) HironishiGenshin (Motonobu) Hironishi
1913 - 1999

I 1976 rekonstruerede Hironishi i samarbejde med Shigeru Egami Shoto-kan dojo’en, Shoto-kan blev opført i Shibaura, Minato-ku i Tokyo. Shotokan fungerer som Honbu-dojo for Nihon Karate-do Shoto-kai.

Genshin Hironishi og Shigeru Egami var meget nære venner med Yoshitaka (Gigo). De tre udgjorde kernen i den gruppe der var ansvarlig for udviklingen af Karate do, som indehold kumite og den nuværende Shotokai-teknik.
Efter Shigeru Egami's død i 1981, tiltrådte Genshin Hironishi som den ledende instruktør for Shotokan Dojo, og som formand for Japan Shotokai karate do.

 

< >
Nationale Gasshuku
International Gasshuku

When Master Funakoshi arrived in Japan (from Okinawa) he was more than 50 years old and his students thought he executed his movements in a relaxed way due to his age. This relaxation is, in fact, fundamental. It is only nowadays that all is done with strength and this is actually a true contradiction.

Furthermore the evolution of competition in Karate is opposed to Karate-do ettiquette. Competition has resulted in the loss of many things in Karate-do.... but possibly, we may not have the right to criticize considering that we practiced it and now we have abandoned it! [Murakami Sensei originally trained in sports karate]. Competition, today, is not the result of practice, rather the result of practice for competition... and this is very different. A specific preparation is not pure practice!

Anyway, I believe that comparing Shotokai with other styles is not possible, because it truly is something completely different. It does not have competition as the objective, rather the liberation of body and spirit.

Tetsuji Murakami (1927 - 1987).

"In our physical movements, there are those that are natural and others that are not. Through the practice of Karate-do, we can learn to differentiate between the two and also learn to acquire natural movements. We also learn of the power that nature endowed us with and how to use it, for a man has a great deal of hidden power of which he is not aware."

Shigeru Egami (1912 - 1981).

Udklip af: Foreword of Karate-Do Nyumon (Bog: Karate-Do Nyumon af Gichin Funakoshi, Dec. 1943)

Often in practicing the advanced kata, students concentrate too much on the order and continuity of the movements, without considering the effectiveness of each technique. In extreme cases, they may have the illusion that they have mastered the kata by simply memorizing the order of the movements. It should be clear that, in reality, one must practice both basic techniques and advanced kata, and that the study of basics takes on a new and deeper meaning after one experiences more complex practice.

In traditional kata such as Bassai, the difference between simply executing the movements in the correct order and performing the kata while taking maai into account is immediately apparent. If one imagines a real opponent and performs the kata while thinking of maai, a blending of hard and soft, quick and slow elements appear quite naturally. Then each movement of the hands and feet takes the shortest possible route.

Genshin [Motonobu] Hironishi (1913 – 1999)

Gichin Funakoshi

Karate-Dõ er Karatens rigtige brug, udført med den rette forståelse. Den der oprigtigt træner i denne Dõ og virkelig forstår Karate-Dõ bliver aldrig nemt trukket ind i en kamp.

Studerende af enhver kunstart, som klart indbefatter karate-dõ, må aldrig glemme at forædle sind og krop.

At vinde et hundrede sejre i et hundrede slag er ikke den største færdighed. At besejre fjenden, uden at kæmpe, er den største færdighed.

Gichin Funakoshi (1868 - 1957).

Random image